Workshops

Sumi-e Schilderen      

Wat is Sumi-E schilderkunst:

Sumi-E is het uit China en Japan afkomstige inktschilderen op rijstpapier met een minimum aan penseelstreken en een maximum aan verbeeldingskracht.

Sumi = zwarte inkt, + e = afbeelding

Sumi-e komt uit de zencultuur en is een Oosterse traditionele kunstvorm. Oorspronkelijk komt deze kunstvorm uit China. Sumi-e is ontstaan uit de kalligrafie. Door zenboeddhisten werd deze kunst naar Japan gebracht en verder ontwikkeld. De sumi-e kunstenaar streeft een ontspannen basishouding na in combinatie met opperste concentratie. Vaak kiest hij/zij onderwerpen uit de natuur. Deze worden niet direct naar waarneming geschilderd, maar na een proces van vertrouwd raken met en verinnerlijken van het onderwerp. Het doel is in enkele trefzekere streken de essentie weer te geven. Een zen kenmerk van sumi-e is dat het proces van groot belang is voor het resultaat. De sumi-e-beoefenaar gebruikt penselen met haar van geit, wolf of paard. Er wordt gewerkt met zwarte inkt in verschillende verdunningen met water. Het rijstpapier waarop men werkt is doorgaans gemaakt van de moerbeiboom. Dit xuan-papier is sterk absorberend. De inktschilder maakt hier dankbaar gebruik van door te variëren in snelheid van schilderen en juist droger of natter te werken. Hij of zij moet trefzeker en snel werken. De penseelstreek is definitief en kan niet gecorrigeerd worden.

Afwerking:

Tot slot zet de maker zijn/haar handtekening in de vorm van een unieke stempelafdruk. Het papier kreukelt snel en wordt  naderhand opgeplakt op steviger papier.

Cursus Sumi-e

In tegenstelling tot de Westerse figuratieve schilderkunst, waarbij het onderwerp moet lijken op de werkelijkheid, is het bij sumi-e de kunst om de puurheid en de essentie van de afbeelding in een paar lijnen weer te geven. Het uiteindelijke resultaat is hierdoor altijd zeer persoonlijk en de leerling ontwikkelt snel een eigen handschrift.

Ieder cursusseizoen komen andere onderdelen en nieuwe technieken aan bod in stille of juist dynamische landschappen of andere onderwerpen uit de natuur. De sfeer en compositie bestudeer je door studies van het onderwerp. Schetsen zorgen voor een verinnerlijking van het beeld.

Yin–Yang principe, zoeken naar de balans. De essentie van een schilderij ligt besloten in het contrast tussen het diepste zwart en het witte vlak. De schoonheid van het witte vlak leer je te begrijpen door oefening en intuïtie.

Even voorstellen 

Tijdens mijn opleiding aan de Lerarenopleiding  TEHATEX Ubbo Emmius heb ik met allerlei teken en schildertechnieken kennis gemaakt maar mijn voorkeur ging al snel uit naar het schetsen met inkt op papier en zijde. 

De kracht van de zwarte lijn en het uitvloeien van de inkt is steeds weer fascinerend. Ik heb 10 jaar les gehad van Sumi-E Kunstenaar Kalpa MacLachlan via haar heb ik mij verdiept in Sumi-E, schilderen op rijstpapier.

Heb je interesse neem dan contact op met    

Sylvia Bökkerink

050-3146187  of  06 12584116 

sylviabokkerink@gmail.com